Annelies Trädgård

Täppan jag är herre över!

Köksträdgård, premiärsådd!

Publicerad 2016-05-16 18:24:00 i Bärbuskar, Köksträdgård, Vår,

Idag har vi invigt pallkragarna på riktigt!

Det har såtts morötter och sallad av olika slag, sockerärter och rucola. Både morötterna och salladen var färdiga mixer som jag tyckte såg spännande ut. Då varken jag eller någon av mina två, små hjälpredor gjort detta förut (förutom när jag var liten och gjorde det med mamma) ska det bli intressant hur väl fördelade fröna blev. Rucolafröna var ju pyttepyttepyttesmå *använder en superpipig röst* och hur ska man veta hur många man ska ha i varje liten, liten grop? Vi körde i alla fall på måttet "en nypa typ" och ser väl var vi landar. 😊

Och dagens resultat?
Tadaaa!
Jag har tänkt växelbruka i mina pallkragar. Det vill säga jag tänker växla mellan vad jag odlar var år från år för att de olika grödorna ska kunna tillföra jorden sina olika egenskaper. Lite märkligt var det dock att jag upptäckte att jag hade en hel pallkrage över när vi var klara... Nog för att matte inte är min starka sida, men man kan ju tycka att jag borde kunna hålla koll på fyra odlingslådor. 😁

Jag har vanlig matjord i pallkragarna och har nu på våren tillfört en tiolitershink med hästgödsel per låda i de tre närmast på bilden. Den längst bort har vi sått ärtskidor i och som jag förstått det behövs då ingen extra näring. När säsongen är över ska man dessutom gräva ner blasten istället för att plocka bort den då den tydligen är mumma för fortsatta planteringar! Nu har jag även två jordgubbsplantor där, men de gästspelar bara då de satt i ampel i fjol och jag behövde nånstans att gräva ner dem i höstas.

Det ska bli intressant och se hur skörden blir då jag tycker att det är så svårt att ta reda på hur mycket och vilken gödning man ska ha. Hästgödsel verkar vara bland det mest omstridda, men nu var det det jag hade tillgång till så då körde jag på det! Utvärdering kommer om några månader. 😊

En liten gräslöksplanta i ena hörnet som svärmor grävde upp åt mig igår. 😃

Kragarna står på stenar som blivit över när de kapats. En i varje hörn. Sedan har jag lagt en stenkant runt och fyllt ut med grus mellan krage och stenkant. Att det blev så var mest för att slippa kapa ännu fler stenar. Jag började således med stenarna och placerade sen ut kragarna. 😊 Jag har markduk under sten och grus, men inte under själva lådan, där öste jag bara på med jord och tänkte att jag kväver väl förhoppningsvis gräset under. En chansning kanske, men jag gillar ju att leva farligt. 😉 Kändes dock viktigt att inte stänga ute alla mina små ringlande trädgårdsmästare som ska säkerställa sommarens grönsaksskörd!

Nu har jag förstått att man bör lägga tidningar i botten just för att säkerställa att man ska kväva gräset. Tidningarna multnar sedan ner och maskarna tar sig in. Men, men, det är ju lätt att vara efterklok!

Det var nu inte bara gräslök jag fick av min snälla svärmor utan även ett helt gäng med jordgubbsskott!
Jag har satt dem i krukor då lådan de ska bo i, inte är så väldigt byggd än. Förhoppningsvis blir den det inom en hyggligt snar framtid så att de kan få flytta permanent till sitt nya boende. Kommer då även att investera i ytterligare ett gäng plantor och ska försöka mig på lite olika sorter för att se vilken som är bäst! 😄
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annelie

Efter att ha anlagt gräsmatta på drygt 1500 kvadratmeter inser man att det finns tusen och en möjligheter när det kommer till att anlägga trädgård. Jag har noll förkunskaper, stora drömmar, är bekväm av mig och har mycket kort tålamod. Vackert och harmoniskt ska kombineras med en gigantisk studsmatta och sandlådelek. Den har börjat ta form, men hur det kommer att utvecklas står skrivet i stjärnorna. Det är bara att hänga med och se vart det tar vägen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela