Annelies Trädgård

Täppan jag är herre över!

Gjuta rabarberblad

Publicerad 2017-08-04 21:05:52 i Trädgårdspynt,

Nu har även jag provat gjuta rabarberblad och vad enkelt och roligt det var! 😄

Nu var jag lite för snabb för kameran, men jag började med att låna lagom mycket sand från sandlådan och la den på en träskiva klädd med sopsäck i lagom arbetshöjd. Sanden (det ska gå lika bra med jord) formades i den form jag tyckte såg bra ut. Det är i denna fas man bestämmer hur djupt rabarberbladet ska bli. Bladet läggs sedan med baksidan uppåt så man får med alla nerver när man gjuter.
 
Efter ett antal do-overs av utformningen var det dags för gjutning. Jag använde mig av cement och till detta blad gick det åt knappt en halv 25-kilospåse. Många använder sig av betong/finbetong för att det ska vara mer hållbart. Att jag använt mig av cement beror främst på att det var det som fanns tillgängligt just då. 😊 Det ska bli intressant att se om det har någon större betydelse. 🤔
 
Cementen blandades i en hink till dess det gick att göra bollar som höll ihop. Sedan var det bara att fördela över bladet. Jag gjorde små "pannkakor" som jag sedan la ut på bladet och "klappade" ihop. På så sätt var det ganska enkelt att hålla koll på tjockleken, att den var lagom och jämn över hela bladet. 

Jag passade också på att göra en plan yta för att bladet ska kunna stå ordentligt. 
Jag vattnade på en del under brinntiden, men bladet stod ändå i solen medan det brann, så även det återstår att se hur det påverkar hållfastheten. Av bekvämlighetsskäl skippade jag dessutom armering. 🙈 Många lägger på ett lager cement/betong, en lagom stor bit hönsnät och sedan ett lager cement/betong till för att göra bladet mera hållbart, men jag skippade som sagt det. Tur att det var så himmelens enkelt detta. Går bladet sönder så gör jag väl ett nytt och använder mig av mina lärdomar. 😄
 
Efter ett drygt dygn vände vi på bladet och vad hittade vi väl där? Ja, vad hitta vi där? 🎶
Jo, ett väldigt vackert cementblad, täckt av äkta rabarberblad. Det som tagit mest tid i anspråk och som varit det minst roliga i kråksången var att pilla bort alla bladrester ur nervfårorna.
 
Men såååå nöjd jag är med resultatet!! 😃

Många som gör dylika blad gör dem som fågelbad. Hos oss lär det dock snarare bli en vattenskål till katterna. 😊
 

Kommentarer

Postat av: Ann-Sofie

Publicerad 2020-07-15 11:24:53

Hur gick det med hållbarheten?

Svar: Hållbarheten har det gått bara bra med. Jag tar in det om vintern, men annars har det stått ute hela tiden. 😊
Annelie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annelie

Efter att ha anlagt gräsmatta på drygt 1500 kvadratmeter inser man att det finns tusen och en möjligheter när det kommer till att anlägga trädgård. Jag har noll förkunskaper, stora drömmar, är bekväm av mig och har mycket kort tålamod. Vackert och harmoniskt ska kombineras med en gigantisk studsmatta och sandlådelek. Den har börjat ta form, men hur det kommer att utvecklas står skrivet i stjärnorna. Det är bara att hänga med och se vart det tar vägen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela