Annelies Trädgård

Täppan jag är herre över!

Sommar-fynd!

Publicerad 2017-07-10 20:57:45 i Blommor, Buskar, Bärbuskar, Fruktträd, Klätterväxter, Trädgård, Trädgårdspynt,

Jag har länge tänkt att jag ska plantera en chokladkörsbärsbuske, men har inte riktigt kommit till skott ännu. När då Eko-trädgård meddelade att de hade utförsäljning av sitt sortiment var det ju bara att pallra sig dit för att handla! 😁

Personligen tycker jag att det är synd att de avvecklar denna delen då de är en av de få handelsträdgårdar i närheten som säljer verkligt härdiga sorter för vårt klimat. Eko-aspekten är ju därutöver en fantastisk bonus! Jag har köpt samtliga bärbuskar därifrån och alla har överlevt om än mina gröna krusbär antagligen behöver något år för att återhämta sig från den eländiga vintern och därutöver stekelangreppet jag skrivit om tidigare. 

Nu tror jag dock att det får vara bra med frukt och bär. Av bara farten följde det visst med ytterligare ett körsbärsträd, två mini-kiwi-plantor och två björnbärsplantor. 😄 Kan inte påstå att jag förberett för detta riktigt så nu måste jag ta mig en funderare på var jag ska gräva ner allt. 🤔😊

Rufus inspekterar inköpen noggrant. Jag tror att de blev godkända!
Utöver allt ätbart från Eko-trädgård har jag även hunnit vara en sväng på Hansskogs och botanisera. ☺

De tokdöda New Dawn-rosorna är nu ett minne blott och utbytta mot två Clematis Tartu. Förhoppningsvis ska de klara sig bättre och ge portalen den grönske-krans som jag tänkt mig! I samband med detta fick även Småttlingarna flytta ut under svampen igen. 😊
Jag har även bytt ut en av de stendöda syrenerna. Två av fyra har kommit så pass långt att de knoppat sig och därefter antagligen frusit ihjäl på grund av de märkliga vintrarna och vårarna vi haft. Den jag bytte ut denna gång dog redan i fjol. 

Det blev en rosa-ish syren denna gång och jag hoppas verkligen att den vill överleva då den är så fin! (Och jag inte har råd att köpa nya varje år. 😉)

Den syren som klarat sig bäst står närmast väggen och närmast komposten. Jag vet inte om det har någon betydelse, men kanske är den mindre utsatt för vädrets makter. Nu har den dessutom äntligen börjat komma igång med att växa och blomma också. Som jag förstått det så behöver syrener ett par år på sig efter plantering innan tillväxten tar fart vilket stämmer ganska bra med denna.

Mellan dessa två står även två vita syrener. Den ena har nog dött i år, efter knoppning, och den andra kämpar tappert där den står. Ett litet skott längst ner finns förutom de stackars bladen som går att skåda längst upp. 
Jag hoppas verkligen att dessa vill ta sig ordentligt nu. Tanken är ju att det ska bli en vägg så att vi ska slippa se bråtet vi har där bakom och för att våra grannar ska slippa se oss stup i kvarten. 😄

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annelie

Efter att ha anlagt gräsmatta på drygt 1500 kvadratmeter inser man att det finns tusen och en möjligheter när det kommer till att anlägga trädgård. Jag har noll förkunskaper, stora drömmar, är bekväm av mig och har mycket kort tålamod. Vackert och harmoniskt ska kombineras med en gigantisk studsmatta och sandlådelek. Den har börjat ta form, men hur det kommer att utvecklas står skrivet i stjärnorna. Det är bara att hänga med och se vart det tar vägen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela