Annelies Trädgård

Täppan jag är herre över!

Fighter Spirit

Publicerad 2018-07-06 11:04:00 i Allmänt, Buskar,

Alltså, kolla på dessa tuffingar!

Syrenerna som jag i princip räknat bort har visat sig ha gott om kämpaglöd i sig.
Denna skjuter för fullt från marken.

Ett liiiitet, litet skott längst ner. Heja heja! 😃

Vilken tur att jag inte grävt upp dem ännu! Har nu fått bekräftat nu att mycket av syrenens arbete första 2-3 åren går åt till att etablera sig under jord för att sedan visa vad den kan. 🙂 Jag har inte gött mina syrener något annat än med gräsklipp några enstaka tillfällen. Syrener ska inte behöva gödas om de inte är planterade på synnerligen ogynnsamma ställen. Om de får gödning är risken större att blomningen uteblir och att den satsar på att bilda bladverk istället. Detta gäller överlag på blommande växter om man har mycket kväve i gödningen.

Den största syrenen har detta år inte blommat så mycket, men den har också skjutit en hel del, så kraften och näringen har nog gått till det istället. 
Syrener blommar på fjolårsskotten och om man klipper bort vissnade blomklasar direkt efter blomningen gynnar detta nästa års blomning. Tillåts blomklasarna bilda frö stjäl detta kraft och näring från blomningen året därpå. Beskärning lämpar sig därför bra direkt efter blomning. Syrener är dock stryktåliga och kan beskäras nästan närosmhelst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annelie

Efter att ha anlagt gräsmatta på drygt 1500 kvadratmeter inser man att det finns tusen och en möjligheter när det kommer till att anlägga trädgård. Jag har noll förkunskaper, stora drömmar, är bekväm av mig och har mycket kort tålamod. Vackert och harmoniskt ska kombineras med en gigantisk studsmatta och sandlådelek. Den har börjat ta form, men hur det kommer att utvecklas står skrivet i stjärnorna. Det är bara att hänga med och se vart det tar vägen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela